Couch "Figur 5", Morr Music 2006
www.morrmusic.com

Kiedy niemiecka grupa Couch z Monachium, zadebiutowała w 1995 r. albumem bez tytułu, wydanym przez małą wytwórnię Kollaps, stała się jednym z pierwszym wykonawców, tworzących nowy nurt ochrzczony terminem "post-rock". Krótkie i zwięzłe kompozycje grupy, odróżniające się od transowych pochodów Tortoise czy elektronicznych eskapad To Rococo Rot, szybko stały się znakiem firmowym zespołu. Bez solówek i bez wokali - te dwa zaprzeczenia stanowiły o oryginalności kolejnych płyt Couch - w szczególności przełomowego w karierze formacji "Etwas Benutzen" z 1998 r. Dziś, po pięciu latach milczenia, monachijscy muzycy powracają z premierowym materiałem, opublikowanym przez berlińską Morr Music.
Mimo upływu czasu, muzyka Couch zachowała swoją świeżość i bezpretensjonalność. Już otwierający krążek "Genge Alles Bereit" demonstruje, że czwórka instrumentalistów jest w wyśmienitej formie: masywne i dźwięczne partie gitary Jurgena Sodera, idealnie współgrają z zamaszystymi rytmami wygrywanymi na szeleszczącej talerzami perkusji przez Thomasa Geltingera. Słychać tu echa brzmieniowej spuścizny nowej fali - przede wszystkim The Cure. Ten trop pojawia się także w innych kompozycjach z płyty. Gitarowo-klawiszowy duet w "Grosse Verzogerung" przywołuje nieodparcie wspomnienie "New Year's Day" U2, a płynne akordy w "Manchmal Immer Wieder" i "Einhangen Und Positiver" - psychodeliczne riffy Sonic Youth. Echa post-rocka odczuwa się tu najmocniej w "Position: Wieder Eis", gdzie zespół finezyjnie przechodzi od dźwiękowego liryzmu do ekspresyjnego hałasu oraz w kończącym płytę "Lasst Nich Nach" o wyraźnie jazzowym zacięciu. O oryginalności brzmienia Couch świadczą jednak nie tylko gitary - ważną rolę odgrywają w nim syntezatory obsługiwane przez znaną z Ms. John Soda Stefanie Bohm. Raz niosą one melodie ("Grosse Verzogerung"), a kiedy indziej tworzą połamane struktury rytmiczne, bliskie IDM ("Blinde Zeichen") czy nawet hip hopowi ("Zwei Streifen Im Blau"). Choć najmniej zauważalnym instrumentem na płycie jest bas (może z wyjątkiem przesterowanego "Manchmal Immer Wieder"), to właśnie grający na nim Michael Heilrath, kompozytor i producent całego materiału, dba o to, aby muzyka jego grupy trzymała się zasady: minimum środków i maksimum ekspresji.
Wszystko to byłoby jednak sztuką dla sztuki, gdyby nie melodie, którymi emanują utwory z "Figur 5" - przejmujące, dramatyczne, porywające, wygrywane na gitarze i klawiszach, z powodzeniem zastępujących głos wokalisty.
PAWEŁ GZYL


<<< poprzednia recenzja następna recenzja >>>
 

RECENZJE

+ Alan Courtis - Antiguos Dólmenes del Paleolitico
+ Afflux - Bordeaux TNT
+ Tony Conrad & Faust - Outside the Dream Syndicate. Alive
+ Ohkami No Jikan - Mort Nuit
+ Hati - Hati vs. Z'EV
+ Directing Hand - Bells for Augustin Lesage
+ Glenn Jones - This is the Wind that Blows It Out
+ Birgit Ulher - Scatter
+ Sascha Demand - Plakationa
+ David Chiesa - Phonemes
+ With Throats as Fine as Needles - With Throats as Fine as Needles
+ Brothers of the Occult Sisterhood - Goodbye
+ Slomo - The Creep
+ Anthony Braxton - 3 Compositions Of New Jazz / Anthony Braxton - 8 Duets: Hamburg 1991 / Anthony Braxton and Richard Teitelbaum - Duet: Live at Merkin Hall, NYC / Anthony Braxton/Chris Dahlgren - ABCD
+ 050
+ Das Bierbeben - Alles Fallt
>> Couch - Figur 5
+ Crowdpleaser & St-Plomb - 2006
+ Cuts & Pieces
+ Boogy Bytes Vol. 2 - Mixed By Sascha Funke
+ Eddie Zarook & Casio Casino - 6Ft Dunder/Was
+ ISAN - Plans Drawn In Pencil
+ Elbee Bad - Realisty Check 4 All
+ The Gentleman Losers - The Gentleman Losers
+ Lump 200 - Dizzyland
+ Motor Soul Vol. 1
+ SCSI-9 - The Line Of Nine
+ Sinner DC - Mount Age
+ Soylent Green - La Forza Del Destino
+ Stop Disco Mafia - You Don't Wanna Know
+ Joanna Słowińska - Live in Alchemia
+ Transkapela - Sound & Shadows

- - - - - - - - -

+ PUMICE - Yeahnahvienna / STAFRAENN HAKON - Ventill/Poki / WOODEN WAND - Harem of the Sundrum & The Witness Figg
+ BABYSHAMBLES - Down in Albion
+ VENOM - Metal Black
+ ROBERT PIOTROWICZ - Rurokura and the Final Warn
+ ÖLVIS - Ölvis
+ LOTUS - The Strength of Weak Ties
+ THE CONGOS & FRIENDS - Fisherman Style
+ LIZZY MERCIER DESCLOUX - Best Off
+ NO NECK BLUES BAND & EMBRYO - EmbryoNNCK
+ WILLIAM BASINSKI - The Garden of Brokenness
+ PHILL NIBLOCK - Touch Three
+ PUB - Single - Legless
+ THE IMPOSSIBLE SHAPES - Tum
+ ORBIT SERVICE - Songs of Eta Carinae
+ GEORG GRAEWE / ERNST REIJSEGER / GERRY HEMINGWAY - Continuum
+ IZU - Going Salamander
+ SUNDAYRUNNERS - SundayRunners
+ AMPARANOIA - La Vida Te Da
+ CARL LUDWIG HUBSCH LONGRUN DEVELOPMENT OF THE UNIVERSE - Is This Our Music? 2
+ PAUL BRADLEY - Memorias extranjeras
+ MAHER SHALAL HASH BAZ - Live 1984-1985
+ SAO PAULO UNDERGROUND - Sauna: Um, Dois, Tres
+ BLOOD MUSIC - Sing a Song Fighter!
+ RICHARD YOUNGS - The Naive Shaman
+ ANOUAR BRAHEM - Le Voyage de Sahar
+ THE GREASEBALLS - Tombstone Wax
+ ERNESTO DIAZ-INFANTE / ROBERT MONTOYA / MARCOS FERNANDES / RENT ROMUS - Reverberations from Spring Past
+ KAI FAGASCHINSKI & BERNARD GAL - Going Round in Serpentines
+ DANIELSON - Ships
+ ROBERT POLLARD - From a Compound Eye
+ CHAS SMITH - Descent
+ PUPKULIES & REBECCA - The Way We / CODEC & FLEXOR - Killermachine / TOLCHA - Gestalt / SASCHA BOOSE - Feel The Flow / COSMIC SLAVE - The Spirit of Summer / HEIDI MORTENSON - Wired Stuff

- - - - - - - - -

WYWIADY / RELACJE

+ Szaleństwo i tradycja - wywiad z Arturem Rojkiem [Myslovitz]
+ Wreszcie na swoim - wywiad z Jackiem Lachowiczem
+ Przekształcamy świadomość - wywiad z Dariuszem Wojtasiem [Hati]