Nowy wymiar

Rozmowa z wokalistką Natalią Grosiak i gitarzystą Dawidem Korbaczyńskim z zespołu Mikromusic



- Ustalmy na początku: jesteście duetem, czy kwintetem? Na wszystkich zdjęciach pokazujecie się tylko we dwoje, a na wkładce do waszej pod szyldem Mikromusic figuruje pięć osób...

D.K.: Tak naprawdę, to dzisiaj jesteśmy już... sekstetem. Dołączył do nas jeszcze na stałe perkusista. Ale, ponieważ ja i Natalia stworzyliśmy cały materiał na naszą płytę, w mediach to my reprezentujemy zespół.

- Jak doszło do waszego spotkania?

D.K.: Poznaliśmy się pięć lat temu na warsztatach bluesowych w Bolesławcu. Natalia śpiewała poezję, a ja grałem metal. Mimo to, przypadliśmy sobie do gustu. Dwa lata później znów trafiliśmy na siebie - tym razem podczas warsztatów jazzowych. I wtedy postanowiliśmy zrobić coś wspólnie.

- Pierwszy ważny występ Mikromusic miał miejsce w 2002 r. w konkursie Festiwalu Piosenki Studenckiej w Krakowie...

N.G.: Byłam zauroczona tą imprezą od liceum. Pamiętam, jak podróżowałam, co roku autostopem z Wrocławia do Krakowa, aby obejrzeć kolejne koncerty festiwalu. Kiedy więc zaczęliśmy działać, jako Mikromusic, postanowiłam zgłosić nas do konkursu. I był to słuszny krok. Zdobyliśmy dwa wyróżnienia - w tym jedno prywatne, od osoby, która postanowiła zasponsorować naszą sesję w studiu kwotą tysiąca złotych. Dzięki temu nagraliśmy nasze pierwsze demo. Zarejestrował je Robert Szydło, świetny realizator z Wrocławia.

- Jest on również producentem waszej debiutanckiej płyty.

N.G.: Tak nam się dobrze razem pracowało, że postanowiliśmy poprosić Roberta o wyprodukowanie naszego profesjonalnego materiału. Zgodził się, mimo, że nie mieliśmy mu czym zapłacić. Postanowiliśmy bowiem nagrać płytę na własny rachunek. Uzbieraliśmy trochę grosza z działalności koncertowej i zainwestowaliśmy ją w wynajęcie studia. Spotykaliśmy się w nim, co jakiś czas i rejestrowaliśmy kolejne piosenki. Praca nabrała rozpędu, kiedy podpisaliśmy kontakt z Polskim Radiem.

- Pierwszy utwór z płyty - "Oddychaj" - obiecuje coś, czego nie ma na dalszej części krążka: elektronikę, opartą o połamane rytmy.

D.K.: Graliśmy tę piosenkę na koncertach w różnych wersjach. I jakoś nie mogliśmy się zdecydować, jaką nadać jej aranżację. W końcu Robert postanowił ją wyprodukować po swojemu. I powstało wyjątkowe nagranie, odróżniające się od reszty płyty. Ale tej elektroniki nie ma tam wcale tak dużo. Partia perkusji, wbrew temu, co można by sądzić, jest nagrana na żywo - na bębnach gra tutaj nasz francuski przyjaciel - Pierre Level.

- W pozostałych kompozycjach na płycie elektronika jest już zupełnie nieobecna...

D.K.: Wszędzie jest pełno plastiku. Dlatego zrezygnowaliśmy z takich brzmień. Chociaż sami lubimy ich posłuchać.

- W reszcie utworów z płyty dominuje jazz i funk - czy to właśnie jest ta płaszczyzna, na której znajdujecie z Natalią najlepsze porozumienie?

D.K.: Tak. Poza Mikromusic, udzielamy się z Natalią w różnych składach - i wykonujemy wtedy najczęściej jazz. Ten mainstreamowy, opierający się na standardach, ale dający też możliwość improwizacji.
N.G.: Nowe piosenki, nad którymi obecnie pracujemy, będą już mniej funkowe. Chciałabym, aby poszły one bardziej zdecydowanie w stronę trip hopu. Jestem wielbicielka takich mrocznych i melancholijnych klimatów. Tym razem to ja, przejęłam inicjatywę w Mikromusic.

- W Twoim głosie słychać wpływy charakterystycznej maniery wykonawczej Bjork.

- Pewnie coś w tym jest, bo to jedna z moich ulubionych wokalistek. Ale ja nie zastanawiam się, jak mam śpiewać. Wydobywam z siebie głos całkiem naturalnie. Dopiero od niedawna, kiedy zaczęłam grać w teatrze, zaczęłam pobierać lekcje śpiewu. Odkrywam dzięki nim u siebie nowe możliwości wokalne. Może za jakiś czas będę się posługiwać głosem w zupełnie inny sposób niż dzisiaj.

- Na waszej płycie aż roi się od zaproszonych gości. Najważniejszym z nich jest Leszek Możdżer, który zagrał w utworze "Wigilia". Jak go pozyskaliście do współpracy?

- Gram w sztuce "Scat, czyli od pucybuta do milionera", do której muzykę napisał właśnie Leszek Możdżer. Kiedy przyjechał na próby do Wrocławia, miałam okazję poznać go bliżej. Ponieważ Dawid marzył, aby zagrał on na fortepianie solową partię w "Wigilii", nieśmiało zapytałam go o taką możliwość. Posłuchał piosenki i zgodził się. Dzięki temu utwór zyskał nowy wymiar.

Rozmawiał Paweł Gzyl
Fot. Polskie Radio


 

RECENZJE

+ Xenia Beliayeva - Ultra Glamour
+ Past Present Future
+ Total 7
+ Peeping Tom - Peeping Tom
+ Asmus Tietchens - Geboren, um zu Dienen
+ Silverware
+ Anthony Rother - Super Space Model
+ Spank Rock - YoYoYoYoYo
+ Radio 4 - Enemies Like This
+ Primal Scream - Riot City Blues
+ The Presets - Beams
+ Oakenfold - A Lively Mind
+ Nitzer Ebb - Body Of Work
+ Mummer - SoulOrganismState
+ Leafcutter John - The Forest & The Sea
+ Follow The Leader
+ Killing Joke - Hosannas From The Basements Of Hell
+ Hassle Hound - Limelight Cordial
+ Gigolo Showcase No. 9
+ Garden - Round & Round
+ The Futureheads - News And Tributes
+ Fovea Hex - Huge
+ No-Neck Blues Band & Embryo - Embryonnck
+ Ekkehard Ehlers - A Life Without Fear
+ Current 93 - Black Ships Ate The Sky
+ The Whitest Boy Alive - Dreams
+ F.S. Blumm - Summer Kling
+ Aidan Baker - Oneiromancer
+ Atari Teenage Riot - 1992 - 2000
+ DJ 3000 - Migration
+ Thom Yorke - The Eraser
+ Eremite Records - drobny asumpt do większej eksploracji
+ Midlake - The Trials Of Van Occupanther
+ Grandaddy - Just Like the Fambly Cat
+ Hati - Mantra - I. Prehistory of Hati: vol. 1
+ Arol Wulf-Zendik - You've Been Gone
+ Joseph Holbrooke Trio - The Moat Recordings
+ Keiji Haino - Global Ancient Atmosphere

- - - - - - - - -

+ MICHAEL VINER'S INCREDIBLE BONGO BAND - Bongo Rock
+ OWL XOUNDS EXPLODING GALAXY - The Myth of Time - An Elastic Experience
+ ARCHIE BRONSON OUTFIT - Dead Funny
+ IRENE SCHWEIZER - First Choice - Piano Solo KKL Luzern
+ THE NECKS - Chemist
+ TUNNG - Mother's Daughter and Other Songs / The Pioneers
+ MR. ANONYMOUS - Mr. Anonymous
+ HENRIK RYLANDER - Formation
+ MICHAEL MARCUS TRIO - Soulifications / THE COSMOSAMATICS - Magnitudes
+ DEEP BLUE ORGAN TRIO - Goin' To Town - Live at the Green Mill CD / DVD
+ VARIOUS ARTISTS - Re-Bop: The Savoy Remixes / THE BASEMENT BOYS PRESENT MUDBOY JONES - The Basement Boys Present Mudboy Jones
+ ERNEST DAWKINS' NEW HORIZONS ENSEMBLE - The Messenger - Live at the Original Velvet Lounge CD / DVD
+ LUC FERRARI - Son Memorise
+ UTE VOLKER - Anthrazit - Akkordeon Solo
+ MUMMER - SoulOrganismState
+ JOHN PEEL AND SHEILA - The Pig's Big 78s - A Beginner's Guide
+ DJ NAUGHTY - One DJ Naughty Night in Berlin
+ KAMMERFLIMMER KOLLEKTIEF - Remixed
+ ONE SECOND BRIDGE - One Second Bridge / MARSEN JULES - Les Fleurs
+ VARIOUS ARTISTS - Musics in the Margin
+ ANDRE GONCALVES & KENNETH KIRSCHNER - Resonant Objects
+ WHIT DICKEY - Sacred Ground / DENNIS GONZALEZ BOSTON PROJECT - No Photograph Available
+ PIMMON - Secret Sleeping Birds
+ GARDEN - Round & Round
+ CARL HANCOCK RUX - Good Bread Alley
+ NOW ORCHESTRA & MARILYN CRISPELL - Pola
+ EVAN PARKER TRIO & PETER BROTZMANN TRIO - The Bishop's Move
+ LIBERTY ELLMAN - Ophiuchus Butterfly
+ CARNIVAL SKIN - Carnival Skin
+ ROVA - Totally Spinning

- - - - - - - - -

WYWIADY / RELACJE

+ New direction of techno - interview with Franki Juncaj aka DJ 3000
+ Bez premedytacji - rozmowa z Andrzejem 'Kobrą' Kraińskim [Kobranocka]
+ Nowy wymiar - rozmowa z Natalią Grosiak i Dawidem Korbaczyńskim [Mikromusic]
+ Szczerość uczuć - rozmowa z Robertem Kałużą [Lotyń]