Czujemy się wolni

Rozmowa z basistą grupy Proletaryat - Dariuszem "Kacprem" Kacprzakiem.


- W zeszłym roku Metal Mind Productions dokonał reedycji sześciu najważniejszych płyt Proletaryatu z lat 90. Jak do tego doszło?

- Pomysł pojawił się już kilka lat temu. Zauważyliśmy, że nakład naszych albumów wyczerpał się i nie ma ich na półkach sklepowych. Ponieważ wytwórnie, które je wydawały już nie istnieją, sami staliśmy się właścicielami praw do nagranych materiałów. Początkowo chcieliśmy dokonać tych reedycji samodzielnie, ale kiedy zwrócił się do nas z taką propozycją Tomek Dziubiński z Metal Mindu, zgodziliśmy się, aby on się tym zajął.

- Którą z Waszych płyt cenisz najwyżej?

- Dużym sentymentem darzę nasz debiut z 1990 r. Jego powstawaniu towarzyszyły ogromne emocje, których nigdy nie zapomnimy. Wydaje mi się, że najbardziej niedocenionym albumem Proletaryatu jest "Zuum". Materiał, który się na nim znalazł trochę wyprzedził swój czas. Gdyby płyta ukazała się rok - dwa lata później, to myślę, że reakcje byłyby o wiele lepsze. Doszedłem do tego wniosku, przesłuchując na nowo wszystkie nasze krążki.

- Najbardziej chwalono punkowe wcielenie Proletarytu, znane z dwóch pierwszych płyt.

- Tak naprawdę, to nigdy nie identyfikowaliśmy się do końcaz żadnym konkretnym gatunkiem muzycznym. Tworząc piosenki na dwie pierwsze płyty nie zakładaliśmy, że będziemy grali punk. I kilka z nich wymyka się takiej klasyfikacji - ot, choćby "Hej, naprzód marsz" czy "Tienanmen". Obecnie powróciliśmy do pewnego sposobu tworzenia, charakterystycznego dla naszej wczesnej działalności - swobodnego, bez zastanawiania się, co jest modne czy czego oczekuje od nas publiczność.

- Późniejsze płyty Proletaryatu - "Czarne szeregi", "IV" i wspomniany przez Ciebie "Zuum" - były jednak zupełnie odmienne stylistycznie. Co Was skłoniło do zmiany gatunku uprawianej muzyki na metal i grunge?

- Wszyscy w zespole słuchamy różnej muzyki. I to wpływa na naszą twórczość. Oczywiście, staraliśmy się nie sugerować tym, co było aktualnie modne, ale docierało to gdzieś do naszej podświadomości i objawiało się w charakterze granej przez nas muzyki. Oczywiście zdawaliśmy sobie z tego sprawę i stawaliśmy przed dylematem: pozwolić sobie na to czy nie? Wybraliśmy to pierwsze.

- Dlaczego zawiesiliście działalność pod koniec lat 90.?

- Zaczął się kryzys fonograficzny i muzyka rockowa przestała być modna. Nie byliśmy w stanie utrzymać się z grania. Musieliśmy znaleźć sobie inne zajęcia.

- Powróciliście w tym roku z nową płytą - "ReC" - po wielu latach milczenia. Skąd ten przypływ energii?

- Właściwie to nigdy nie rozwiązaliśmy definitywnie zespołu. Ciągle gdzieś występowaliśmy i komponowaliśmy nowe piosenki. Utwory, które trafiły na "ReC" pochodzą z ostatnich siedmiu lat naszej działalności. Powstało ich znacznie więcej, ale sporo odrzuciliśmy, bo wybraliśmy tylko te, z których byliśmy naprawdę dumni.

- Dlaczego to nie Metal Mind Productions wydał "ReC"?

- Nie dogadaliśmy się. Rozstaliśmy się - ale bez kłótni. Trafiliśmy pod opiekuńcze skrzydła firmy My Music z Poznania, która zapewniła nam dobrą opiekę i fachową promocję.

- Sprzedaliście jej gotowy materiał?

- Tak. Nagranie płyty w Abyss Studio w Łodzi sfinansowaliśmy z własnej kieszeni. Wiele osób nam pomogło, udzielając kredytu - nie tylko finansowego, ale i zaufania. Realizacją zajął się nasz perkusista - Robert "Mały" Hajduk. Kiedy wszystkie nagrania były gotowe, przekazaliśmy je do zmiksowania Adamowi Celińskiemu z Częstochowy, znanemu ze współpracy z T.Love, Habakukiem i Sidneyem Polakiem. Daliśmy mu wolną rękę - w efekcie dołożył do naszych gitar, basu i bębnów mnóstwo elektroniki i didżejskich skreczów. Kiedy otrzymaliśmy materiał z powrotem - brzmiał zupełnie inaczej niż na początku.

- Jaka była wasza reakcja?

- Byliśmy totalnie zaskoczeni. Długo zastanawialiśmy się, czy zaakceptować te zmiany. Ale przecież w naszej karierze zdarzały się już tak drastyczne zmiany brzmienia. Dlatego postanowiliśmy zaryzykować. Takie odważne decyzje zawsze działały na nas stymulująco i sprawiały, że zyskiwaliśmy nowych fanów.

- Ale traciliście też starych. Wiele osób nie może odżałować, że porzuciliście granie punka.

- Na naszych koncertach nie widać już w ogóle punków. Owszem, są dorośli, którzy szaleli niegdyś podczas występów Proletaryatu w Jarocinie, ale dziś, są już chyba tylko w głębi ducha zbuntowani. Cieszy ich, że nie rezygnujemy z wykonywania naszych najstarszych przebojów.

- Na "ReC" słychać jednak czasem echa punka - choćby w "S.K.A.", "9 kul" czy "Eutanazji".

- To wynika z elastyczności w tworzeniu przez nas muzyki. Wszystko wychodzi samo podczas robienia piosenek. Dlatego każdy nasz album jest inny. Najważniejsze, abyśmy byli szczerzy wobec siebie i słuchaczy. "S.K.A." to był właściwie muzyczny żart, który miał nie trafić na płytę. Zostawiliśmy go jednak, bo na naszych wcześniejszych krążkach też znajdowały się takie dowcipne kawałki.

- Na drugim biegunie do "S.K.A." znajduje się utwór "Jak ogień i lód". To właściwie progresywny rock, z którym nigdy do tej pory nie mieliście do czynienia.

- To właśnie ta piosenka została najbardziej zmodyfikowana przez Adama Celińskiego. W niektórych jej partiach słychać właściwie tylko głos i klawisze. Zostawiliśmy ją celowo na płycie, aby pokazać, że czujemy się całkowicie wolni w eksperymentowaniu z naszą muzyką.

- Niemal we wszystkich utworach dominują metalowe riffy - czy to one są zaczynem każdej kompozycji?

- Tak. Pracujemy w ten sposób od lat. Nasz gitarzysta, Jarek "Siemion" Siemienowicz przynosi na próbę swoje pomysły, które potem wspólnie opracowujemy. Linie wokalu i teksty powstają na końcu.

- Teksty z "ReC", w porównaniu z waszymi wcześniejszymi piosenkami, są bardziej wyważone i stonowane.

- Nie jesteśmy już młodymi-gniewnymi, jak piętnaście lat temu. Dojrzeliśmy, jako ludzie, dojrzał też nasz przekaz. Gdybyśmy śpiewali o tym samym, co kiedyś, to byłby autoplagiat.

Rozmawiał Paweł Gzyl

Fot. z archiwum zespołu
www.proletaryat.com.pl



 

RECENZJE

+ RIN' - JIKUU
+ Piana - subtelność japońskiego alternatywnego popu
+ Patryk Zakrocki - Prace z obrazkiem
+ Wolfram - Thinking Dust
+ IAMX - The Alternative
+ Pride And Fall - Elements of Silence
+ Blues? Is Number One
+ Baaba - Poppe Musique
+ Ricardo Villalobos - Fizheuer Zieheuer
+ Alex Tsiridis - Bouzouki Several
+ Rafael Toral - Space
+ Andrew Thomas - Gaps In The Sun
+ Smolik - III
+ ReCloned: A Collection Of Remixes
+ Radiev. - Die
+ Poker Flat Vol. 5 - Bets'N'Bluffs
+ Plum - Witness Of Your Fall
+ 17 Pictures - 17 Pictures
+ Old Time Radio - Downtown
+ Octave One feat. Random Noise Generation - Off The Grid
+ Nun - Sunlight
+ Novika - Tricks Of Life
+ A Tribute To Robert Moog
+ Daisuke Miyatani - Dario
+ The Memory Band - Apron Strings
+ The Killers - Sam's Town
+ Nika Jager - Przetrwam
+ Paul St. Hilaire - Adsom - A Divine State Of Mind
+ Fad Gadget - Fad Gadget By Frank Tovey
+ Roman Flugel - Mutter
+ Terence Fixmer - Passion
+ Faithless - To All New Arrivals
+ Abe Duque - When The Fever Breaks
+ Drei Farben House - Any Kind Of Feeling
+ Dirt Crew Present: Collection 01
+ The DFA - Remixes - Charter 2
+ My Chemical Romance - The Black Parade
+ Benni Hemm Hemm - Kajak
+ Arpanet - Inertial Frame
+ Gabriel Ananda - Ananda's Bassmaschinen Pt. 2
+ Alter Ego - Blitz/Blank
+ Sound In Action Trio - Gate / Bridge 61 - Journal / Ken Vandermark/ Paal Nilssen-Love - Seven / Lytton/ Vandermark/ Wachsmann - CINC
+ Kommando Raumschiff Zitrone - First Time I Ever Saw Your Face
+ Neil Davidson - Grain
+ Punck - A Constant Migration (Between Reality and Fiction)
+ Arias/ Müller/Tammen - Intersecting A Cone With A Plane
+ Volcano the Bear - Egg and Two Books
+ Many Bright Things - Many Bright Friends
+ Skye Klad - The Musick of Cupid's Orkustra Asleep Within the Magick Powerhouse of Oz
+ V.A. - Eastern Space Cakes
+ Ramases - Space Hymns
+ Pan & Regaliz - Pan & Regaliz
+ Satanicpornocultshop - .aiff Skull EP
+ Lamp of the Universe - Earth, Spirit and Sky
+ Hati - Recycled Magick Emissions

- - - - - - - - -

+ MASTER MUSICIANS OF JOUJOUKA - Boujeloud
+ L. PIERRE - Dip
+ SODASTREAM - Reservations
+ KAHIL EL'ZABAR'S RITUAL TRIO - Big M - A Tribute of Malachi Favors
+ GATO LIBRE - Nomad
+ MISTY ROSES - Monster Zero
+ NIC JONES - Game Set Match
+ NED ROTHENBERG - Intervals - Solo Work for Woodwinds, 2001 / R.U.B. - Are You Be / NED ROTHEBERG SYNC - Harbinger / NED ROTHENBERG / STOMU TAKEISHI / TONY BUCK / TRONZO - The Fell Clutch
+ BENJY FERREE - Leaving the Nest
+ PRINCE VALIUM - Andlaus
+ SOFT MACHINE - Middle Earth Masters
+ ROPE - Heresy, and Then Nothing But Tears
+ T. RAUMSCHMIERE - Random Noize Sessions, Vol. 1 / GESCOM - MiniDisc / CONJOINT - A Few Empty Chairs
+ JOHN CALE - New York in the 1960s
+ ASHA BHOSLE - Asha Bhosle Reveals the Real RD
+ JOEL FUTTERMAN - Possibilities / JEFFREY HAYDEN SHURDUT - Allemansratten / FRODE GJERSTAD TRIO - The Other Side / SONNY SIMMONS TRIO - Live at the Knitting Factory / STEVE SWELL'S NATION OF WE - Live at the Bower Poetry Club / LUTHER THOMAS QUARTET - Finally! Total Unity in 3 Phases
+ LIBRARY TAPES - Feelings for Something Lost
+ RICHARD PINHAS - Metatron
+ AS "..." as "......." - Port Radium
+ TOMAS PHILLIPS - Intermission / Six Feuilles
+ ARCTIC MONKEYS - Leave Before the Lights Come On
+ VARIOUS ARTISTS - New Orleans Christmas - New Orleans Playground
+ PETER BROTZMANN / MARINO PLIAKAS / MICHAEL WERTMULLER - Full Blast
+ CERRONE - Love in C Minor - Supernature 3
+ OREN AMBARCHI / KEITH ROWE - Squire / OREN AMBARCHI - Suspension
+ ZAVOLOKA VS. KOTRA - To Kill The Tiny Groovy Cat
+ VARIOUS ARTISTS - Strange Country
+ MY CAT IS AN ALIEN - The Cosmological Eye Trilogy / MY CAT IS AN ALIEN / GLANDS OF EXTERNAL SECRETION + NELS CLINE - From The Earth to the Spheres, Vol. 6 / MY CAT IS AN ALIEN / TEXT OF LIGHT - Cosmic Debris, Vol. 1 / MY CAT IS AN ALIEN - Greetings from the Great Void / MY CAT IS AN ALIEN - Il Suono Venuto Dallo Spazio / PAINTING PETALS ON PLANET GHOST - Painting Petals on Planet Ghost / PRAXINOSCOPE - Epocsonixarp
+ ERNST REIJSEGER - Requiem for a Dying Planet
+ MUHAL RICHARD ABRAMS / GEORGE LEWIS / ROSCOE MITCHELL - Streaming
+ HENRY COW - Concerts
+ BassDrumBone - The Line Up / ROSWELL RUDD / MARK DRESSER - Airwalkers
+ JUNIOR BOYS - So This is Goodbye
+ VARIOUS ARTISTS - Blueprints
+ SUN RA - Concert for the Comet Kohoutek
+ BOB FOX - The Blast
+ BIRCH BOOK - Fortune & Folly, Vol. II
+ VARIOUS ARTISTS - Sunday Afternoon at Dingwalls
+ SECRET MOMMY - Plays / WINNING - This is an Ad for Cigarettes

- - - - - - - - -

WYWIADY / RELACJE

+ Energia i szczerość - rozmowa z wokalistą grupy Apatia - Tomkiem Matysiakiem
+ Niebo z błota - rozmowa z Jackiem Langiem, wokalistą i gitarzystą zespołu One Million Bulgarians
+ Czujemy się wolni - wywiad z basistą grupy Proletaryat - Dariuszem "Kacprem" Kacprzakiem