Smutek gra mi w duszy

Michał Jacaszek jest jednym z najciekawszych polskich twórców nowoczesnej elektroniki. Niedawno ukazała się jego nowa płyta - "Treny". Rozmawialiśmy z nim z tej okazji.


- Skończyłeś studia plastyczne. Czy ma to jakiś wpływa na tworzoną przez Ciebie muzykę?

- Na pewno wpływ ten był szczególnie zauważalny, kiedy nagrywałem swoją debiutancką płytę - "Lo-Fi Stories". Tworząc muzykę, myślałem obrazami. Dlatego ma ona tak silnie ilustracyjny charakter. Powstało wręcz swego rodzaju słuchowisko. Potem doszedłem jednak do wniosku, że w traktowaniu obrazu lub literatury jako punktu wyjścia do pracy nad utworem tkwi jednak pewne niebezpieczeństwo - łatwo ograniczyć autonomiczność muzyki.

- A nie obawiałeś się wprowadzić do swej muzyki ludzkiego głosu, co stało się na Twoim drugim albumie - "Sequel" - nagranym ze śpiewającą poetką Miłką Malzahn?

- W swojej twórczości szukam dysonansów, kontrastów, niespotykanych zestawień brzmieniowych. Praca przy "Sequelu" polegała na znalezieniu odpowiedniej oprawy dźwiękowej dla charakterystycznej osobowości Miłki. Starałem się dobrać środki dźwiękowe odpowiadające jej poezji, barwie głosu, sposobowi śpiewania.

- Na "Trenach" poszedłeś jeszcze dalej - sięgnąłeś po muzykę klasyczną.

- Interesuje mnie synteza świata akustycznych i elektronicznych dźwięków. Zawsze fascynowało mnie brzmienie instrumentów klasycznych - uważam je za uniwersalne, ponadczasowe, dające nieograniczone wręcz możliwości tworzenia nowych struktur dźwiękowych. Postanowiłem więc trzymać się tej ścieżki.

- Czy inspiracją do nagrania "Trenów" była dla Ciebie poezja Kochanowskiego?

- Nie bezpośrednio - najpierw była muzyka, która powstała bez jakiegoś ściśle określonego kontekstu. Początkowo chciałem ten materiał nazwać "Tańce" ze względu na obecny w niej charakterystyczny, wolny, posuwisty rytm, przypominający dawne dworskie tańce. Potem pojawił się pomysł na tytuł "Treny" - utwory miały bowiem lamentacyjny charakter i pobrzmiewały w nich echa muzyki dawnej. Postanowiłem zatem pozostawić ten tytuł, nazywając również poszczególne kompozycje w sposób kojarzący się z poezją Kochanowskiego.

- Jak powstawały te wielowątkowe utwory?

- Najpierw wgrałem do samplera mnóstwo fraz akustycznych instrumentów, znalezionych na płytach z muzyką poważną. Potem zacząłem je preparować, tworząc satysfakcjonujące mnie brzmienia. Stefan Wesołowski, kompozytor i muzyk z Gdańska, wzbogacił moje szkice harmonicznie, dodając do nich skrzypce i wiolonczelę. W studiu pojawiła się również wokalistka Maja Siemińska, która dograła improwizowane partie sopranowe. Na koniec wszystko to zostało poddane miksowi i edycji.

- Czułeś się jak dyrygent całego tego przedsięwzięcia?

- Raczej jak producent. Spędziliśmy w studiu wiele godzin - nie tylko na nagraniach, ale także na dyskusjach o muzyce.

- Wyznacznikiem "Trenów" jest niezwykły klimat - pełen smutku, melancholii i zadumy.

- W tę płytę zaangażowałem się mocniej niż w dotychczasowe produkcje. Mam tu na myśli większy ładunek emocji. Dlatego to bardzo osobista muzyka. Ale zarazem smutna. Co nie znaczy, że jestem kimś nieszczęśliwym. Po prostu taki smutek gra mi w duszy.

- "Treny" ukazują się w Polsce i za granicą...

- Ponieważ mój wydawca - Gusstaff - nie ma dystrybucji poza Polską, szukałem kogoś, kto mógłby rozprowadzić płytę na Zachodzie. I trafiłem na norweską wytwórnię Miasmah, specjalizującą się w muzyce "z klimatem". W efekcie "Treny" będą miały dwie edycje - polską i zagraniczną, które będą się jednak różnić tylko okładką.

Rozmawiał Paweł Gzyl
Fot. Kasper Glanz


 

RECENZJE

+ Accomplice Affair - Jezioro Wspomnien
+ Sekkutsu Jean + Kawataba Makoto / Sekkutsu Jean + Kawataba Makoto
+ Zdzisław Piernik/Piotr Zabrodzki - Namanga
+ The Limit - Reinventing The Sun
+ Woody -Selected Works 2002 - 2006
+ Rick Wade - The Good, The Bad & The Deep
+ The Vegetable Orchestra - Remixed
+ Soul Designer - Evolutionism
+ James Ruskin - Dash
+ Alexander Roland - Nada Irama
+ Prosumer & Murat Tepeli - Serenity
+ Pluxus - Solid State
+ Savas Pascalidis - Deep Red
+ Osborne - Osborne
+ Muting The Noise
+ My Favourite Things
+ The Mole - As High As The Sky
+ Jack Marchment - Corydon & Manjrekar
+ LoSoul - Raw Beauty
+ Frank Kusserow - Atomsplit
+ IMPS - Bring Out The Imps
+ Housemeister - InOrderToDance
+ Housemeister - Who Is That Noize
+ Chris Fuentes - Noir Seven
+ Fenin - Been Through
+ Electric President - Sleep Well
+ The Black Dog - Radio Scarecrow
+ Diamanten & Raketen II
+ Delon & Dalcan -Tanz
+ Classic Cuts - Mixed By Serge
+ Grand Cru 2008
+ Feeling Strange - Jennifer Cardini
+ Falco Brocksieper - Heavy Day
+ Boogybytes Vol. 4 - Mixed By Ellen Allien
+ Bobby & Blumm - Everybody Loves
+ Axel Bartsch - Kiss
+ Antonelli - Soulkiller
+ Alter Ego - What's Next?!
+ Muariolanza - Po drugiej stronie Przemszy
+ Satanicpornocultshop - Takusan No Ohanasan
+ Klangwart - Stadtlandfluss
+ Pedal - Pedal
+ Jasmina Maschina - The Demolition Series
+ David Maranha - Marches of the New World
+ Free Spirits - Out of Sight and Sound
+ Hamid Drake & Bindu - Blissful
+ Kaiser/Noyes/Park - Invite the Spirit. 1983
+ Sound of Feeling - Up Into Silence
+ Michał Jacaszek - Treny

- - - - - - - - -

+ EIGHT PENCE CHAINS - Music is Matter / ELLIOTT SHARP - Octal: Book One / GIL TRYTHALL - Country Moog / Nashville Gold / SOEREN KJAERGAARD / BEN STREET / ANDREW CYRILLE - Optics / VARIOUS ARTISTS - Classic African American Gospel / FRODE GJERSTAD TRIO - Nothing is Forever / ERIK LEVANDER - Kondens / BERSARIN QUARTETT - Bersarin Quartett / M.A.N.D.Y. - Fabric 38 / OH ASTRO - Champions of Wonder / THE WRONG OBJECT - Stories from the Shed / MILTON NASCIMENTO - Pietá / BOBBY AND BLUMM - Everybody Loves? / DJ DOLORES - 1 Real / VARIOUS ARTISTS - Wild Style - Original Soundtrack / BENEVA vs. CLARK NOVA - Sombunall / TSURUBAMI - Tenrin / STEVE LACY - The Forest and the Zoo / MORGAN MITTAG - Digiwatt Lydt / AARON DUGAN + JEFF ARNAL - Dog Day / RENDERIZORS - Submarine / SAMUEL BLASER QUARTET - 7th Heaven / CRACKLE - Heavy Water / MARIE QUEENIE LYONS - Soul Fever / CLARK - Turning Dragon / FRICARA PACCHU - Midnight Pyre / BOXDESERTER - TwoRevolutions / THE FALL - Live at the Knitting Factory L.A. - 14 November 2001 / CLIVE BELL / BECHIR SAADE - An Account of My Hut / COSTA MUSIC - Lighter Subjects / PADDED CELL - Night Must Fall / KLAUS TREUHEIT - Madrigali, 1° libro / PURE SOUND - Acts of New Noise / BORIS - Smile / ARANOS - Mother of Moons Bathing / SCOTT TUMA - Not For Nobody / ETRAN FINATAWA - Desert Crossroads
+ YOSHI WADA - Lament for the Rise and Fall of the Elephantine Crocodile
+ GORDON MONAHAN - Theremin in the Rain
+ SOLO ANDATA / SEAWORTHY / TAYLOR DEUPREE - Live in Melbourne
+ BORN RUFFIANS - Red Yellow & Blue
+ VARIOUS ARTISTS - Graceful Degradations: Variations
+ THE ADVISORY CIRCLE - Other Channels
+ YITZHAK YEDID - Oud Bass Piano Trio - Suite in Five Movements
+ ORLANDO JULIUS - Super Afro Soul
+ DEBASHISH BHATTACHARYA - Calcutta Chronicles: Indian Slide Guitar Odyssey
+ FREDERIC BLONDY / THOMAS LEHN - Obdo
+ GABLE - Seven Guitars With a Cloud of Milk
+ FUCK BUTTONS - Street Horrrsing
+ VARIOUS ARTISTS - Otherness / Periferico - Sounds from Beyond the Bubble / Blood, Muscle & Air - The Intimate Voice
+ GLOBE UNITY ORCHESTRA - Globe Unity - 40 Years
+ ERIC BROCHARD / JEAN-LUC GUIONNET / EDWARD PERRAUD - [on] / JEAN-LUC GUIONNET / TOSHIMARU NAKAMURA - Map
+ CIRCLE - Panic / Rakennus (Live)
+ BILLIE HOLIDAY - Rare Live Recordings 1934-1959
+ LEIF ELGGREN - The Cobblestone is the Weapon of the Proletariat / Is There a Smell on the Other Side? / LEIF ELGGREN & CLAUDE MELLAN - The Sudarium of St Veronica / MICHAEL ESPOSITO, LEIF ELGGREN, EMANUEL SWEDENBORG - The Summerhouse
+ ANNA JARVINEN - Jag Fick Feeling
+ KADAVER - This time...it's cancer
+ MALVINA REYNOLDS - Sings the Truth
+ ROBERT PIOTROWICZ - Lasting Clinamen

- - - - - - - - -

WYWIADY / RELACJE

+ Arsenal of tracks - wywiad z Rickiem Wade'em
+ Smutek gra mi w duszy - Michał Jacaszek
+ CoCArt Music Festival 2008, czyli ulotne brzmienie obrazu